The Musical Box: Sweet ville lira hårdrock

torsdag 24 mars 2011

Sweet ville lira hårdrock

Sweets album Give us a Wink. Det är ingen bra skiva.

Den skulle vara Sweets stora genombrott som hårdrockband. Skivan som skulle visa att de var bra musiker. Skivan som skulle ge alla kritiker och belackare en spark i röven.
Och nog är det en rövspark alltid. Det är en skitig rågummikänga rätt upp mellan skinkorna på alla som någon gång ägt en skivspelare. En hån mot alla som någon gång betalat pengar för en LP-skiva.
Give us a Wink från 1976 är nog fan något av det värsta jag hört. Och då har jag hört MYCKET.

Vi tar det från början.
Sweet började en gång i tiden som ett brittiskt svar på den amerikanska bubblegum-popen.

De fick i början av 70-talet en del hits som till exempel Wigwam Bam och Popa Joe.

Men Sweet ansåg dock att de egentligen var ett rätt bra hårdrockband, så de tuffade till sig och fick några singelhits till, Ballroom Blitz och några till jag inte minns just nu.

Det räckte inte för Sweet. De ville lira hårdrock på RIKTIGT. Och trots att skivbolaget egentligen inte ville det gavs den här skivan ut, Give us a Wink.

Och det blev som det blev. Skivbolaget hade rätt. Sweet var inte tillräckligt bra. Så är det!

2 kommentarer:

  1. Att denna LP inte är bra det håller jag med om men Sweet Funny Adams tycker ja mycket väl kan platsa i skivsamlingen.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har hört det. Den finns på inköpslistan. Men jag har inte hittat nån i tillräckligt bra skick än.

    SvaraRadera