The Musical Box: Filmmusik

lördag 16 mars 2013

Filmmusik

Nu blir det filmmusik. Till den här helgens tema har jag skrapat ihop ett antal soundtracks från diverse olika filmer, tv-serier och en och annan musikal.

Det blir fler recensioner än vanligt, en del lite längre och en del kortare. Jag har nämligen också tagit med ett antal rödlistade LP-skivor, alltså sådana som är utrensningshotade...en del för att jag helt enkelt inte gillar dem, och en del för att jag inte räknat ut varför jag köpte dem.

Men det finns så klart en hel del bra soundtracks också...

Den här sidan kommer under helgen att uppdateras med länkar till de olika texterna.

"Musiken var fantastisk" (American Graffiti)
Onödigt av McCartney (Paul McCartney - Give My Regards To Broad Street)
Mer nostalgi än musikalisk storhet (James Bond 13 Original Tracks)
Tecknade monster på vinyl (Groovie Goolies)
Ett primalskrik från fängelset (Roger Daltrey - McVicar)
The king of ragtime (The Sting - soundtrack)
Geheimkode wildgänse (Eloy - Codename Wildgeese)
Kalkonrulle i yttre rymden (Queen - Flash Gordon)
Bette Midler som The Rose (Bette Midler - The Rose)
Ett av Pink Floyds mästerverk (Pink Floyd - The Wall)
Ett gästspel av David Bowie (Pat Metheny Group - The Falcon And The Snowman)
Akustisk gitarr, lite banjo och fiol (Bob Dylan - Pat Garrett And Billy The Kid)
Orakade män i ett moln av damm (Ennio Morricone - For A Few Dollars More)
En liten pop-pärla (Herman´s Hermits - Hold On)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar