The Musical Box: Illegalt från New Jersey

tisdag 12 mars 2013

Illegalt från New Jersey

BRUCE SPRINGSTEEN – PIECE DE RESISTANCE – 1978

Tro det eller ej, men det fanns en tid före mobiltelefoner, ipoddar, och allt vad de nu heter, med inspelningsfunktion. Att själv spela in en konsert man besökte var en omöjlighet. Lösningen på det hette bootlegs. Illegala inspelningar som pressades i vinyl och sen distribuerades under disk i största hemlighet.
Ofta var de där skivorna synnerligen eftertraktade, trots att ljudet för det mesta var under all kritik. Men självklart var det spännande att få tag i skivor nästan ingen annan hade. Den här bootlegtrippeln med Bruce Springsteen, Piece De Resistance, bytte ägare efter en lång och viskande förhandling.

Piece De Resistance är från Bruce Springsteens Darkness On The Edge Of Town-period, den tid många anser är hans allra bästa. Ljudupptagningen gjordes tydligen från en amerikansk radiosändning av en New Jersey-konsert i september 1978, därför är ljudet ovanligt bra för att vara en bootleg.

Nja, ljudet är inte alls bra egentligen, men jämfört med andra bootlegs är det helt okej...
Om den nu för tiden har har något större värde för icke-Springsteendyrkare är jag osäker på. Man får lyssna ganska noga för att hitta nyanserna. Själv tycker jag bäst om Because The Night som här både stort utrymme och ett blixtrande gitarrsolo (av Little Steven?).

Avslutningen med The Boss redan då klassiska Detroit-medley är en annan höjdpunkt. Nu tror jag inte den här bootlegplattan är särskilt ovanlig. Jag kan tänka mig att de flesta Springsteen-fans redan har den. För min del kan jag nog leva utan den, det är mer samlarobjekt än intressant lyssning...vilket nog är fallet med de flesta piratinspelningar.

Nr: 197/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar