The Musical Box: Pubrock hela helgen

lördag 14 februari 2015

Pubrock hela helgen

Det här tillfället har jag väntat på länge. Att kunna köra en hel temahelg med bara gamla pubrockplattor; Nick Lowe, Ducks Deluxe, Dr Feelgood och Brinsley Schwartz. Visst låter det kul?
Bilden: Billy Bremner, pressbild.

Jag har under längre tid samlat på mig en rad recensioner som jag sparat speciellt för detta tillfälle. Trots det finns det inte någon särskild plan eller tanke bakom, det får bli som det blir, vilket är ungefär den känslan jag får när jag spelar de här gamla plattorna.
Det är helt enkelt LP-skivor i min samling som av någon anledning hamnat på skivtallriken och har avnjutits under andakt...och ibland, vilket nästan alltid krävs när det gäller pubrock – vilket man här på namnet – en och annan pilsner. Jag hoppas att du får lika roligt som jag har haft när jag lyssnade på de här skivorna.

Den här sidan kommer under helgen att uppdateras med länkar till de olika texterna.

Graham Parker & The Rumour (Graham Parker - Howlin´ Wind)
Den här plattan gillar jag (Mickey Jupp - Some People Can´t Dance)
En svart blick från Lee Brilleaux (Dr Feelgood - A Case Of The Shakes)
Kultbandet Brinsley Schwartz (Brinsley Schwartz - Fifteen Thoughts Of)
Kursaal Flyers har en skön stil (Kursaal Flyers - Chocs Away)
Kul pop med Ian Gomm (Ian Gomm - What A Blow)
Den souliga sidan av pubrocken (Ace - Five-a-side)
En hackande motor (Motors - Tenement Steps)
Dr Feelgood mal på i samma spår (Dr Feelgood - Let It Roll)
Nick Lowe and his cowboy outfit (Nick Lowe - And His Cowboy Outfit)
Sean Tyla med glimten i ögat (Sean Tyla - Just Popped Out)
Steve Gibbons är en entertainer (Steve Gibbons Band - On The Loose)
Bara enkel pubrock, så klart (Ian Gomm - Village Voice)
En trevlig LP med Mickey Jupp (Mickey Jupp - Shampoo Haircut And Shave)
Sista kvällen med ett pubrockband (Ducks Deluxe - Last Night Of A Pub Rock Band)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar