The Musical Box: Thin Lizzys stora genombrott

onsdag 18 februari 2015

Thin Lizzys stora genombrott

THIN LIZZY – JAILBREAK – 1976

Ha! Det här är stort. Här kommer goda nyheter. Jailbreak är Thin Lizzys svar på Deep Purples Machine Head. Det är Lizzys stora kommersiella genombrott och det stora genombrottet hos musikkritikerna. Låten Jailbreak är Lizzys egen Smoke On The Water. Lyssna bara på de där riffen. Magiskt!
Och så över till de dåliga nyheterna, och här slutar jämförelsen med Machine Head. Det finns en del rejält raspiga spår också. Låtar som idag inte tål att lyftas fram i strålkastarljuset.

Tänker närmast på The Boys Are Back In Town, som trots att den blev Lizzys stora genombrott i USA är en låt jag aldrig kommer att komma överens med. Den är bara tråkig.

Och så den där hemska Romeo And The Lonely Girl, jag vill sparka hårt på någonting när jag hör den.

Men nåja, nu är ju de bra låtarna på Jailbreak så ohyggligt starka, så det roliga väger över.

Det är ju inte bara Jailbreak som är bra, långt ifrån. Jag kan räkna ihop fyra låtar som även nu för tiden tycker är ruskigt starka; Emerald – givetvis, Warriors – vilket jag skäms lite över, kan inte hjälpa att jag gillar den, och så till sist Running Back, som är ett av skivans få lite lugnare spår.

Sen går det givetvis att anklaga Thin Lizzy för att vara sexistiska och allmänt oförskämda, vilket är sant. Jailbreak-LP:n lär dessutom vara något slags konceptalbum.

Storyn har jag aldrig ens försökt sätta mig in i. Den verkar bara för fånig. Phil Lynott kunde dock inte släppa konceptidén utan lät den senare blomma ut på Johnny The Fox...på gott och ont.

Nr: 457/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar