The Musical Box: En favorit hos fansen

tisdag 12 december 2017

En favorit hos fansen

BEATLES – THE BEATLES SECOND ALBUM – 1964

Misstaget att jaga rätt på varenda Stonesplatta, både amerikanska och europeiska, ville jag inte göra med Beatles. Planen var därför att bara skaffa de skivor bandet släppte i Europa. Det höll till jag fick tag i den andra beatlesskivan som släpptes i USA, The Beatles Second Album.
Det är lysande rockplatta, om man är ute efter den delen av Beatles, och har ingen motsvarighet bland de skivor som gavs ut i Europa. Det är inte undra på att The Second blivit en favorit både bland amerikanska och europeiska fans; Roll Over Beethoven, Long Tall Sally, She Loves You, Please Mr Postman och fler ändå.

Precis som Stones skivutgivning är Beatles 60-tal ganska rörigt. Album med olika namn men med samma låtar gavs ut på båda sidor av Atlanten. Album med singlar och annat gavs ut i Amerika under andra namn och så vidare.

The Second Album är inget undantag, här finns till exempel fem låtar som ursprungligen var med på europeiska With The Beatles, singeln She Loves You (som Capitol av någon anledning vägrat släppa i USA), några singelbaksidor och Little Richards Long Tall Sally som senare släpptes i Europa på en EP.

Skivan blev historisk i USA, det blev första gången en artist slog ut sig själv som listetta, The Second Album petade bort första USA-skivan Meet The Beatles från den platsen.
Att det blev så blir inte konstigt när man nu hör skivan. The Second Album innehåller bara låtar med högt tempo, till skillnad från de europeiska skivorna. Det finns därför många gamla fans främst i USA som menar att det är Beatles bästa skiva från den här tiden.

Själv får jag nog ompröva mitt beslut att bara samla på mig de europeiska skivorna. Måste erkänna att jag gillar den här skivan mer än mycket annat från Beatles tidiga 60-tal.

Nr: 1218/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar