The Musical Box: Nostalgi – Inte en chans

måndag 4 december 2017

Nostalgi – Inte en chans

AMON DÜÜL 2 – LIVE IN TOKYO – 1996

Blir det nostalgiskt när Amon Düül 2 nästan 30 år efter Phallus Dei spelar in ett livealbum i Japan? Inte en chans! Amon Düül 2 ser aldrig tillbaka, lever inte på gamla meriter. Det är här och nu. Sex av de 14 låtarna är från senaste albumet Nada Moonshine#.
Att sen storheter som Deutch Nepal, Wolf City och Archangels Thunderbird har sin givna plats går ju inte att undvika. Inte för att Amon Düül 2 behöver göra det publiken kräver, utan bara för att de vill det.

Glöm sen det här med att att spela in en liveplatta för att tjäna några extra spänn på ålderns höst. Det är inte därför Amon Düül 2 gör det, de spelar in en skiva för att de vill det. Världens mest egensinniga rockband har ingen anledning att ändra på sig. De gör precis vad som faller dem in.
Live In Tokyo är givetvis en ohyggligt spännande liveplatta, tycker jag som har dessa tyska krauthjältar som en av mina stora idoler. Att välja ut enskilda sekvenser eller låtar är omöjligt, inspelningen är gjord vid ett enda tillfälle, på klubben On Air West i Tokyo och är ännu ett sånt där ögonblick av ”jag-borde-varit-där”.

En favorit har jag dock, levererad av bandets sångerska. Renate Knaup är som alltid lika föraktfull för alla konventioner och ”måsten” och leverarer en minst sagt egen tolkning av schlagern La Paloma vilket gör att åtminstone jag får en helt ny bild av den sången.

Nr: 127/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar