The Musical Box: You better you bet

söndag 24 juli 2016

You better you bet

THE WHO – FACE DANCES – 1981

Face Dances är The Whos första album utan Keith Moon. Jag tror inte jag någon enda gång läst en positiv recension om denna skiva. Men kan en LP med en sån klassisk Who-låt som You Better You Bet verkligen vara kass? Den låten är ju den allra sista Who-klassikern.
Jag kan hålla med om att det inte låter särskilt mycket The Who om Face Dances, det är mer synthig 80-talsrock. Men kass är den inte. Vilket annat band som helst skulle varit överlyckligt om de fått ihop så här många hyfsade låtar på en LP. Men för legender som The Who räckte det inte. Inte för fansen i alla fall.
Men vad hade folk räknat med? Att The Who, utan Keith Moon, skulle kunna göra en ny psych-klassiker som Quadrophenia? Eller ett gitarrmonster som Tommy?

Det hade inget band klarat, inte ens Beatles. Synnerligen inte på 80-talet. Får jag bara påminna om Paul McCartneys 80-tal faktiskt inte varit särskilt lyckat. Inte ens George Harrison klarade det. Och varför skulle då Pete Townshend..?

Men jag tycker faktiskt Face Dances är en ganska bra rockplatta. Som Who-album duger den kanske inte. Men som vanlig rockplatta håller den absolut.

You Better You Bet är en briljant låt. Avslutande Another Tricky Day är nästan lika bra. Att den lånat riffen från I Can See For Miles lämnar jag helt utan kommentar.

Nr: 1621/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar