The Musical Box: ”En jävel på banjo”

tisdag 3 april 2012

”En jävel på banjo”

MASON PROFFIT - LAST NIGHT I HAD THE STRANGEST DREAM - 1971

För att förstå lite av Mason Proffits storhet är det bra att veta vem Earl Scruggs är.
Inte för att han hade något med bandet att göra.

Men för att det var han som kallade John Talbot i Mason Proffit ”the best banjoplayer I´ve ever heard”. Earl Scruggs är själv en legend inom bluegrass och en jävel på banjo, så det måste varit ett högt betyg.
Mason Proffit fick trots det aldrig någon större uppmärksamhet utanför Chicago. Möjligtvis hängde det på att de höll till i fel del av USA i början av 70-talet. Då skulle man vara i Kalifornien för att lira countryrock; Flying Burrito Brothers, Poco, Eagles...ja, ni vet...

Men Mason Proffit fick i alla fall spela med de stora, Eagles, Doobie Brothers, Steely Dan, Nitty Gritty Dirt Band, John Denver och så Earl Scruggs förstås...men bara som förband.

För egen del är jag beredd att ställa mina Eaglesskivor i garderoben och sälja de få Poco-album jag har kvar efter att ha hört Mason Proffits skiva Last Night I Had The Strangest Dream från 1971.

Jag skulle nog med säkerhet kunna påstå att varenda låt på skivan har väldigt hög countryrockfaktor.
En sak till är jag väldigt säker på. De här killarna är riktigt jävla bra!

Men man ska kanske inte använda svordomar i en text om Mason Proffit, de tog det här med religion på allvar och deras texter har nästan alla någon form av kristet budskap.

Förmodligen var det därför de aldrig fick något större erkännande inom den kommersiella musiken.
En tröst för dem blev kanske att efter Mason Proffits splittring i mitten av 70-talet gjorde bröderna John och Terry Talbot karriär inom kristen musik.

Än en gång sitter jag här med en platta med ett sorgligt underskattat band.

Nr: 1607/2000

5 kommentarer:

  1. Killen med den klarblå scarfen ser verkligen svårartat religiös ut :-)

    SvaraRadera
  2. He, he, helt klart ett predikantämne.

    SvaraRadera
  3. Jag har stött på plattor med detta band på loppisar ett antal gånger, men inte vetat vad det var för nåt. Detta med att de hade kristna budskap kan kanske förklara varför man ganska ofta ser deras plattor på loppisar och begagnat-butiker här i Sverige. Inom den svenska frikyrkorörelsen skedde det väl en ganska stor import av kristen populärmusik (vid sidan av den egna musikproduktionen).

    SvaraRadera
  4. Last night I had the strangest dream är det samma låt som Vresvijks I natt jag drömde?

    SvaraRadera
  5. Exakt! skriven av Ed McCurdy, med svensk text av Cornelis. Och Hep Stars fick en hit med den 1967 också.

    SvaraRadera