The Musical Box: Kul för stunden

lördag 21 april 2012

Kul för stunden

T REX - THE SLIDER - 1972

The Slider tyckte jag var en ohygglig platta när den kom 1972. T. Rex största och en av glamrockens allra fräckaste album. Tyckte jag, DÅ!

Det är aldrig bra att göra misstaget att lyssna på gamla favoritplattor, det vet jag. Men jag blev av någon anledning lite nyfiken på The Slider igen. Metal Guru, Rock On, Telegram Sam och de där låtarna.

Jag borde naturligtvis aldrig spelat den, utan nöjt mig med minnet.

Nu fattar jag varför ingen snackar om The Slider nu för tiden. Det är egentligen ingen särskilt bra platta. Det är rätt träig, vanlig enkel boogierock, inget annat.

Jämfört med flera andra av Marc Bolans skivor är den faktiskt ganska kass.

Det som gjorde skivan stor för mig 1972 var nog Bolans psykedeliskt hypnotiska röst och de storslagna arrangemangen.

Sen har jag av någon anledning alltid gillat Metal Guru. Kanske bara för att den är lite fånig.

Nu tycker jag så här: The Slider ÄR tråkig! Och lite naivt småkorkad. Men i mitten av 70-talet var den ganska kul.

Nr: 1000/2000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar