The Musical Box: Heavy psych eller snäll västkustpop?

torsdag 26 april 2012

Heavy psych eller snäll västkustpop?

REDEYE – REDEYE - 1971

Amerikanska Redeye är en rätt trevlig bekantskap. Låten Dadaeleus´ Unfinished Dream borde ha blivit en hit i Kalifornien. Det är väldigt mycket Mama´s & Papa´s över den låten.

Och en liten söt doakör har de i bakgrunden också, som får mig att tänka på Monday Monday.
Det finns förresten flera små sköna låtar på denna platta från 1971. Det här kaliforniengänget visste var de skulle leta efter bra grejer, och de var dessutom på rätt plats.

Mama´s & Papa´s har jag redan nämnt, men lägg också till Flying Burrito Brothers, Poco, Byrds och Eagles. Snygg och trevlig västkustrock med en hel del country.
Och lite psykedelia för all del...

Så hittar du den här skivan – och gillar lite snällare saker – då finns inget att tveka på.
Men snacka om falsk marknadsföring. Skivomslaget säger något helt annat. Själv får jag direkt lite Pretty Things-vibbar och tänker på deras album Savage Eye, en hårdrockklassiker...för en och annan.

Men skivomslaget kanske mer antyder rätt tung psykedelia, heavy psych. Det är nog det där röda ögat...

Och skivbolagets namn – Pentagram – får åtminstone mig att tänka på den råaste metal som går att uppbringa.

Men inte ens i närheten alltså...snäll västkustpop...Det skulle man inte kunna tro...

Nr: 1372/2000

4 kommentarer:

  1. Jag tycker Redeye låter som namnet på en hiphop-artist. Men hiphop var väl inte uppfunnen 1971, antar jag.

    SvaraRadera
  2. Bengt Johansson Mångberg16 juni 2012 kl. 13:57

    Jag hittade plattan för en tjuga på Pet sounds härom dagen. Tack för tipset. Din beskrivning av plattan är perfekt.
    Jag läser din blogg med stort nöje och för det mesta har vi samma smak.

    SvaraRadera
  3. Du gjorde nog ett litet fynd där...
    Tackar för berömmet. Det här med vad man gillar och inte brukar sällan stämma överens.

    SvaraRadera