The Musical Box: En träig historia...

onsdag 25 april 2012

En träig historia...

BLUE - FOOL`S PARTY - 1979

”Daterad” har blivit ett populärt ord. Inte minst bland popexperter med introvert indiepop som specialområde. Där anses allt som kommit ut tidigare än den senaste veckan som ”daterat”.

Men när det gäller Blues album Fool´s Party från 1979 är det inte fel uttryck att använda. Den skivan var ta mej faen ”daterad” innan den hamnade i skivpressarna.
Det är så typisk 70-talspop att hälften kunde räckt. Det går att känna igen sig i varenda takt och ton och det går att hitta kopplingar till det mesta av samtida skvalmusik, New Seekers, Brotherhood of Man och Bellamy Brothers, bara som exempel.

Nej, Fool´s Party är inte särskilt kul. Det kanske inte var så konstigt att jag hittade den i en reaback nån gång i början av 80-talet.
Jag köpte den i alla fall. Blue var i början av 70-talet åtminstone lite hyfsade. Gruppens debutalbum från 1973 slog i alla fall an på nån liten sträng. Red Light Song, om nån nu minns den? Jaså, inte.

Blue var ett av Elton Johns projekt under 70-talet. 1977 hade han misslyckats fullständigt med skivan Another Night Time Flight, som han producerade. Fool´s Party var ett sista försök att göra Blue stora.

Men jag tror nog att Lejonkungen själv redan då tröttnat lite på Blue. På den här skivan medverkar Elton John bara i ett par låtar.
För att göra en träig historia kortare. Det hjälper inte ens att Allmusic.com påstår att det finns flera bra melodier på skivan. Det tror jag de skrev av ren artighet.

Vad som hände med Blue efter det här har jag inte en aning om. Känn er inte tvingade att höra av er och berätta.

Nr: 602/2000

2 kommentarer:

  1. Det var inte igår man såg en skivetikett med "The Rocket Record Company"-loggan. Jag vet att jag har nån utgåva från detta bolag i samlingen, men kommer inte för mitt liv på vad det är för platta. Nu kommer jag inte att kunna sova inatt...

    SvaraRadera
  2. Fan, det var inte meningen. Nån Elton John-skiva kanske?

    SvaraRadera