The Musical Box: Diesel & Dust...del II

söndag 9 december 2012

Diesel & Dust...del II

Oz Rock II – Del 7

Nä, Midnight Oil blev aldrig lika bra igen...

MIDNIGHT OIL – BLUE SKY MINING - 1990

Blue Sky Mining blev den sista Midnight Oil-platta jag skaffade. Jag gillar inte det här med att göra nästan identiska uppföljare. Och när det inte heller blir bättre, utan tvärtom, då blir jag irriterad.
Det tog Midnight Oil tre år att göra sin Diesel & Dust II. Då hade man ju kunnat hoppas att det skulle komma till något nytt och spännande. Men inte.

Blue Sky Mining går i precis samma tempo och fan vet om inte låtarna nästan är rena plankningar. Visst är det snyggt och prydligt. Och jag är lite imponerad av att Pete Garrett har samma intensitet och energi som tidigare. Men i längden blir det trist.

Och sen gillar jag inte det här med Midnight Oil och synthar. De var bättre förr... Jag ser bara en stor skillnad mellan Diesel & Dust och den här. Blue Sky Mining har ingen Beds are Burning.

Stars of Warburton och Bedlam Bridge är väl helt okej låtar. De är lite intressanta. King of the Mountain går väl också hem, men känns lite för tramsig för Midnight Oil år 1990.

Nr: 727/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar