The Musical Box: Svårt att komma överens med Eurogliders

söndag 16 december 2012

Svårt att komma överens med Eurogliders

Oz Rock III – Del 7

Den här köpte jag enbart på ryktet att Eurogliders skulle vara rätt bar. Jag borde kanske lyssnat på den först...

EUROGLIDERS – GROOVE - 1989

Eurogliders lär på sin tid varit västra Australiens fräckaste indiepopband. Det har jag svårt att tro när jag lyssnar på gruppens sista platta. Groove är väldigt svår att komma överens med.

Det är definitivt inte indie, det är nån slags form av 80-talets danspop. Visserligen med ett och annat halvfräckt inslag, men det räcker inte långt.
Förklaringen till det finns förmodligen i att flera bandmedlemmar hoppat av innan den här skivan spelades in. Det var nästan en helt nytt grupp som gick in i studion. Och då blev det också ett delvis nytt sound.

Jag har inte hört någon av gruppens tidigare plattor, så jag kan inte jämföra. Men jag kan konstatera att Groove blev den sista skiva som Eurogliders spelade in, trots att den lanserades ganska hårt i Europa.

Men den marknad Eurogliders försökte ge sig in på var redan upptagen av artister som Stevie Nicks...och här i Norden av Sanne Salomonsen, Anne Linnet och några till.

Trots att låten Groove får sägas vara en ganska hyfsad poplåt har den här LP:n nu fått lämna min samling.

Men jag ska hålla utkik efter deras lite äldre plattor, de är förhoppningsvis roligare.

Nr: xxx/2222 (utrensad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar