The Musical Box: Dystert och svårtillgängligt av Triffids

söndag 2 december 2012

Dystert och svårtillgängligt av Triffids

Oz Rock - Del 8

Mitten och slutet av 80-talet var en storhetstid för folkrocken. I Australien också...

TRIFFIDS – BORN SANDY DEVOTIONAL - 1985

När det skrivs om Triffids på nätet brukar nästan varenda skribent börja med meningen ”ett sorgligt underskattat band”...(och nu har jag alltså hakat på den trenden också...)
Men de kanske har rätt. Det är möjligt att Triffids inte fick den uppmärksamhet bandet förtjänade, det vågar jag inte svara på. Däremot har jag för mig att de var rätt populära i Sverige i slutet av 80-talet.

Om jag inte är helt ute och seglar gavs det ut en liveplatta inspelad i Stockholm. Den har jag inte hört. Men jag har Born Sandy Devotional, skivan som blev Triffids stora internationella genombrott.

Triffids är alltså ett gäng musiker från Perth i västra Australien som lirar folkrock, kanske med grupper som Waterboys och Levellers som förebild.

Vad det gäller Born Sandy Devotional ska man komma ihåg två saker.

Den gavs ut 1985, som var ett ovanligt uselt år för svältfödda popnördar, inte mycket som släpptes det året var bra.

Dessutom var nyskapad folkrock en riktigt het trend i mitten av 80-talet. Så Triffids träffade precis rätt i rätt tid.

Därmed inget negativt sagt om Born Sandy Devotional, den är nämligen inte alls dum. Introvert folkrock är det absolut, men det är charmigt och känns äkta.

Det är inga självklarheter som serveras, Triffids tar tid att lära känna. Musiken är stundtals dyster och svårtillgänglig.

Men när man börjar förstå sig på deras sätt att tänka blir den enklare att ta till sig.

Nr: 346/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar