The Musical Box: Rockabilly på övervarv

söndag 23 december 2012

Rockabilly på övervarv

Oz Rock IV – Del 5

Rockabilly med en synthtwist...det här är riktigt udda grejer...

LUCY DeSOTO – HELP ME RHONDA, MY BOYFRIENDS BACK - 1986

Det här är en riktig raritet. Jag tror inte den går att köpa för pengar i det här landet. Frågan är bara vem som skulle vilja betala för den...
Lucy DeSoto är visserligen en rolig tjej och påminner inte så lite om Suzy Quatro. Men den här skivan, Help Me Rhonda, My Boyfriends Back, är lite för märklig för min smak. Rockabilly, synthpop och hårdrock i en enda blandning...allt i ett rasande högt tempo.

Möjligtvis går den här skivan att lyssna på nån enstaka gång...men jag är tveksam till det också.

Jag tycker nämligen inte det är roligt med Stray Cats-komp ihoptrimmat med en trummaskin på övervarv, som i och för sig var allra största mode i mitten av 80-talet.

Tanken var kanske god då, men nu funkar det inte alls. Särskilt inte då det används i nästan varenda låt. Vedervärdigt och nästan perverterat, men förmodligen väldigt kitschigt om du frågar nån annan än mig...
Lucy DeSoto lär dock vara betydligt bättre än så här. Help Me Rhonda är australiskans första skiva. Enligt de som hört andra av hennes album är de rätt bra, stabil rock, lite åt bluesrockhållet och en del country.

Men på 80-talet var Lucy ute och cyklade. Det hjälpte inte ens att förre basisten i Rose Tattoo producerade plattan.

Nr: 1148/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar