The Musical Box: En dubbel-LP med nio låtar

söndag 27 juli 2014

En dubbel-LP med nio låtar

DEREK & THE DOMINOS – IN CONCERT – 1973

Det finns de som påstår att In Concert är överskattat skräp...

Så här tycker jag:
Den här skivan är jag uppväxt med. Jag har levt mig igenom det tio minuter långa trumsolot på Let It Rain otaliga gånger. Och varenda gång har jag älskat det. Så är det med varenda låt. Jag kan de här låtarna.

Det är ett livealbum jag förmodligen inte skulle klara mig utan. Gång på gång kommer jag tillbaka till In Concert. Det är inte den bästa liveplattan i samlingen...tror jag...men inte långt ifrån. Just nu, här, idag, kan jag inte komma på nån som skulle kännas mer nödvändig.
Derek & The Dominos är Eric Clapton. Det är Bobby Whitlock, det är Carl Radle och Jim Gordon (han med trumsolot). In Concert är en dubbel-LP med nio låtar.

Det är långa låtar, oändligt långa tycker en del.
Let It Rain är 17 minuter.
Blues Power och Have You Ever Loved A Woman är 17 och en halv.
Det är Claptons gitarr och heroin.
Det är rätt taskigt ljud och sången låter svag.
Det är en inspelning från Fillmore East.
Det här är någon slags kärleksförklaring.

Nr: 723/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar