The Musical Box: Den här plattan gillar jag

lördag 14 februari 2015

Den här plattan gillar jag

MICKEY JUPP – SOME PEOPLE CAN´T DANCE – 1982

Den här Mickey Jupp-skivan gillar jag. Kan nog påstå att det är den bästa Jupp-skivan jag har i samlingen. Men egentligen inte av någon särskild anledning. Bara det att den är rolig att spela. Och varierad dessutom, även om det mest handlar om vanlig rock and roll, indränkt i brittisk ale och pubrök.
Pubrock med andra ord, av pubrockens egen urfader själv. Mickey Jupp kan det här. Han vet hur han ska svänga ihop en bra rocklåt. Det gör han på den här skivan, hela tiden.

När jag lyssnar på den här får Steve Gibbons Band ta ett steg tillbaka. Till och med Nick Lowe får stå i skuggan. Mickey Jupp radar upp den ena lilla läckerbiten efter den andra, Taxidriver och Some People Can´t Dance är två favoriter.

Superman och Joggin´ kan jag också rekommendera. Kul låtar med små ironiska och humoristiska vändningar som gör att garvet hänger i luften hela tiden.

Jag tycker inte alla Mickey Jupps skivor är lika bra. En och annan har jag till och med avfärdat som ganska tråkig.

Jag har inte hört alla hans skivor, och kan absolut inte kalla mig expert på Mickey Jupp eller på pubrock. Men den här plattan gillar jag.

Nr: 621/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar