The Musical Box: En trevlig LP med Mickey Jupp

söndag 15 februari 2015

En trevlig LP med Mickey Jupp

MICKEY JUPP – SHAMPOO HAIRCUT AND SHAVE – 1983

Äldste sonen satte fingret precis på rätt ställe när det gäller den här skivan. ”Det här var väl trevligt. Men måste man ha trevligt så mycket”, konstaterade han efter ha tvingats höra LP:n gå ett antal gånger på hemmastereon.
Jag brukar ibland använda just ordet ”trevlig” om en och annan skiva. Ofta sånt som inte säger så mycket, men är behagligt och inte särakilt ansträngande att lyssna på. Shampoo Haircut And Shave har precis alla de kvaliteterna.

Det är lagom lyssning, en skiva som gärna kan få stå på i bakgrunden och ingen blir upprörd eller förolämpad av det. Ingen blir särskilt upphetsad heller för den delen. Jo, det är klart, alla Mickey Jupps fans älskar så klart den här skivan också. Och går förmodligen igång på varenda låt.

Jag kan emellanåt bekänna mig till pubrockälskarna jag också, men inte så omfattande och hänsynslöst. Det är musik som fungerar för mig ibland, nån gång emellanåt när jag inte vill eller orkar engagera mig i det jag för tillfället hör på.

Men för all del. Lyssna gärna på Shampoo Haircut And Shave. Mickey Jupp har en skön svängig rockkänsla och är som sagt urfadern till nästan all modern pubrock.

Killar som Dave Edmunds och Nick Lowe ser upp till den här gossen. Han är med andra ord bra. Shampoo Haircut And Shave påstås dock inte vara en av Mickey Jupps allra bästa album. Men det är en trevlig liten skiva...

Nr: 896/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar