The Musical Box: Brooker eller Procol Harum

lördag 14 mars 2015

Brooker eller Procol Harum

Temahelg - Skivor jag aldrig borde köpt

GARY BROOKER – ECHOES IN THE NIGHT – 1985

Jag vet inte varför Gary Brooker gav ut Echoes in the Night som en soloplatta. Hela Procol Harum är ju med och lirar på skivan. Och Keith Reed har skrivit alla texterna. Men det kanske var lika bra det.
För en så tråkig Procol Harum-platta hade varit svår att förklara. Men när det ”bara” är Gary Brooker som skyltar med namnet spelar det ju ingen större roll, eller?

Varför tycker jag inte om den här LP:n då?
Jo, för det första är detta en synth-skiva. Till och med trummorna låter plastiga.

Sånt där tycker jag Gary Brooker kunde ha överlåtit åt dem som åtminstone var lite innovativa i den branschen, Depeche Mode till exempel.

1985 skulle visserligen all popmusik låta så här. Men på Echoes in the Night blir det bara för mycket. Procol Harum var ju redan rätt så bombastiska i sin framtoning om man säger så...

Sen är det inte särskilt bra låtar heller. Jag har hört bättre, både av Gary Brooker och Procol Harum.

Nr: borttagen ur samlingen, säljes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar