The Musical Box: Ronnie Montrose rockklassiker

onsdag 18 mars 2015

Ronnie Montrose rockklassiker

MONTROSE – MONTROSE – 1973

Det här är LP:n som gav oss låtar som Rock The Nation, Good Rockin´ Tonight, Bad Motor Scooter och Rock Candy. Hårdrockklassiker. För andra är Montrose ”bara” inledningen av Sammy Hagars karriär.
För mig är det egentligen inte något av de skälen. Det jag kommer ihåg bäst från när jag hörde skivan de första gångerna är Ronnie Montrose vildsint elaka gitarr. När han på gitarr härmar en startande motorcykel i inledningen till Bad Motor Scooter är ett sånt där magiskt rockögonblick.

Jo du, den här LP:n spelades ofta förr. Den gick varm på varenda varenda lördagskväll under flera år. Att det på den tiden var en riktig festskiva var det inget snack om.

Det är därför jag nu är inne på mitt andra exemplar av skivan. Den första blev med tiden alldeles för repig och knastrig.

Däremot minns jag inte att man såg någon direkt storhet med Sammy Hagar då. Det var först när han ersatte David Lee Roth i Van Halen som jag fick ur mig ett ”aha”...

Men att han redan 1973 hade röstresurser utöver det vanliga är det ingen tvekan om. Att det är Sammys röst och Ronnies gitarr som är styrkan med Montrose går det inte att komma förbi.
Den här LP:n är Montrose debutplatta. Sammy Hagar hoppade av efter andra plattan, Paper Money, som släpptes året efter. Gruppen Montrose gjorde efter det ytterligare två plattor innan gruppen splittrades.

Ronnie började då en ganska vinglig solokarriär som dessutom innehöll ett par mindre lyckade andra grupprojekt. Inget av dem kom någonsin i närheten av Montrose klassiska debutplatta.

Nr: 1007/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar