The Musical Box: Buggkurs med Jeff Lynne

söndag 16 september 2018

Buggkurs med Jeff Lynne

ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA – SECRET MESSAGES – 1983

Den som nån gång gått en buggkurs vet säkert att Rock and Roll Is King är en synnerligen gångbar låt i på ett sånt ställe. Det är uppenbarligen en bra låt att bugga till.
Ska låta det vara osagt om det är därför jag aldrig gått nån sån kurs. Men den låten är hemsk. En så väl inplastad och tjatig rocklåt har jag sällan hört, fotfarande, efter så här många år...

Låten finns på ELO:s album Secret Messages. Den skivan är precis lika jobbig som låten, men inte lika ”pophookig”. Och nu borde jag väl på något sätt förklara varför jag tycker så. Men det går inte.

Melodierna är så hopplöst tråkiga att jag inte hittar någon som helst substans i Secret Messages. Det finns inte en enda bra låt. Så illa är det. Jeff Lynne har gjort fantastiskt mycket bra grejer, men Secret Messages har jag väldigt svårt för.

Kan bara konstatera att Jeff Lynne, liksom de flesta andra på den tiden, till slut trillade rakt ner i 80-talets synthfälla av tråkig mainstream pop. Efter att ha lyssnat på den här verkar till och med Phil Collins rätt kul.

Nr: borttagen ur samlingen

Jag har skrivit om skivan tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar