XTC – MUMMER – 1983
Den som fått för sig att XTC lämnade sin aviga stil och egensinniga melodier bakom sig med English Settlement satte nog i halsen när Mummer dök upp från ingenstans.
Det är ett av XTC:s mest svårlyssnade och svårtydda album (och då ska man komma ihåg att inget av XTC:s album är särskilt lätta att lyssna på).
Här blandar Andy Partridge och Colin Moulding exotiska asiatiska rytmer med sina egna skruvade idéer och new wave-pop. Men likheter med English Settlement finns det också, det är väldigt mycket gitarr, 12-strängad.
Den som för sitt inre kan tänka sig ett Talking Headsalbum som Remain In Light, men med betydligt mer akustisk gitarr och betydligt renare ljudbild, har hittat Mummer. Det verkar väl inte så illa egentligen?
Men det är en krävande och inte alls självklar platta att lyssna på. Det tar nog ett par dagar av intesivt spelande innan den sätter sig.
Flera av melodierna på Mummer lär ha kommit till redan under tiden XTC arbetade med föregångaren English Settlement.
Den stora skillnaden mellan skivorna lär bero på det nervösa sammanbrott och magsår Andy Partridge fick, vilket i sin tur lär bottnat i scenskräck. Han började kanske tänka på ett lite annat sätt efter det, vad vet jag..?
Följaktligen slutade XTC turnera och blev från och med Mummer ett renodlat studioband. Produktiva och väloljade, men de visade sig inte utanför dörren, till skivbolaget Virgins och fansens förtret.
Några fler konserter blev det dock inte. (Något sådant skulle inte funka idag...XTC levde på att bara deras skivor sålde...tänk att det var så...men det är som sagt ganska länge sedan.)
Mummer är av den anledning nästan helt befriad från hits. Ingen av låtarna tog sig särskilt långt upp på listorna. Men får du tag i plattan, och känner att du har tid ett par dagar, lyssna då särskilt på lilla lysande Love On A Farmboy´s Wages, Great Fire och Lady Bird. Det är bra grejer.
Nr: 1080/2222
Den som fått för sig att XTC lämnade sin aviga stil och egensinniga melodier bakom sig med English Settlement satte nog i halsen när Mummer dök upp från ingenstans.
Det är ett av XTC:s mest svårlyssnade och svårtydda album (och då ska man komma ihåg att inget av XTC:s album är särskilt lätta att lyssna på).
Här blandar Andy Partridge och Colin Moulding exotiska asiatiska rytmer med sina egna skruvade idéer och new wave-pop. Men likheter med English Settlement finns det också, det är väldigt mycket gitarr, 12-strängad.
Den som för sitt inre kan tänka sig ett Talking Headsalbum som Remain In Light, men med betydligt mer akustisk gitarr och betydligt renare ljudbild, har hittat Mummer. Det verkar väl inte så illa egentligen?
Men det är en krävande och inte alls självklar platta att lyssna på. Det tar nog ett par dagar av intesivt spelande innan den sätter sig.
Flera av melodierna på Mummer lär ha kommit till redan under tiden XTC arbetade med föregångaren English Settlement.
Den stora skillnaden mellan skivorna lär bero på det nervösa sammanbrott och magsår Andy Partridge fick, vilket i sin tur lär bottnat i scenskräck. Han började kanske tänka på ett lite annat sätt efter det, vad vet jag..?
Följaktligen slutade XTC turnera och blev från och med Mummer ett renodlat studioband. Produktiva och väloljade, men de visade sig inte utanför dörren, till skivbolaget Virgins och fansens förtret.
Några fler konserter blev det dock inte. (Något sådant skulle inte funka idag...XTC levde på att bara deras skivor sålde...tänk att det var så...men det är som sagt ganska länge sedan.)
Mummer är av den anledning nästan helt befriad från hits. Ingen av låtarna tog sig särskilt långt upp på listorna. Men får du tag i plattan, och känner att du har tid ett par dagar, lyssna då särskilt på lilla lysande Love On A Farmboy´s Wages, Great Fire och Lady Bird. Det är bra grejer.
Nr: 1080/2222
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar