The Musical Box: Japansk Samurai i Europa

onsdag 20 november 2019

Japansk Samurai i Europa

SAMURAI – SAMURAI – 1970

1971 spelade japansk-amerikanska Samurai in sitt mästerverk Kappa, psykedelisk, progressiv rock med en synnerligen japansk twist. Ett spännande japaninspelat album. Men vad som inte är lika omtalat är gruppens debutplatta som spelades in året innan i Europa.
Efter att jag fått tag på och fascinerats av Kappa blev det en mission att även leta reda på debutskivan, till slut upphittad på en skivmässa i Huskvarna. Visserligen ”bara” en reissue från något av de senaste åren, men sånt har aldrig hindrat mig.

Nu visade det sig dock att denna europeiska samuraiplatta trots allt inte var gruppens första. 1968 spelades albumet Tenor Sax Of Love in under namnet The Samurais, även den i Europa. Denna allra första LP vet jag absolut inget om.

Men av den bristfälliga info som finns på nätet framgår att bandet inför inspelningen av sin andra LP växlade spår till progressiv rock. Allra första skivan bör alltså inte varit progrock...
Samurai bildades av japanfödde amerikanen Mickey Curtis vars ambitioner att slå igenom i rockvärlden tog med bandet till Europa. Med två album i ryggen och ambitionen att bli något mer än ett i mängden gjorde sen att de flyttade hem till Japan igen.

Bandets första progrockplatta är dock en riktigt spännande skiva där Mickey Curtis i likhet med många andra inspirerades av Pink Floyd och Frank Zappa men även av psykedeliska rockstorheter som The Zombies. Till det ska läggas en påtaglig influens från Japan.
Detta tillsammans ger en lite underlig ljudbild där stora influenser från Pink Floyds The Pipers At The Gates Of Dawn och A Saucerful Of Secrets blandas med Zappas Freak Out och brittisk psykedelisk rock.

Att de två första sidorna på skivan har ganska stora likheter med låtar som See Emily Play och Arnold Layne är ingen tillfällighet. De andra två sidorna på detta dubbelalbum kan i stället jämföras med Ash Ra Tempels inspelningar och till och med Amon Düül II, givetvis med japanska förtecken.

Det låter kanske rörigt, men är det absolut inte. Även om detta album bara är försmaken av det som skulle komma på Kappa året efter är det ett riktigt intressant album att lyssna på. Det ger en hel del andra inputs än de vanliga, och det uppskattas.

Nr: 1435/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar