The Musical Box: Hur man håller i en vinylskiva

måndag 20 april 2020

Hur man håller i en vinylskiva

Idag blir det en kortkurs i hur man greppar en vinylskiva. Det är viktigare än många anar. Jag tror dessutom det behövs, ungefär som den pinsamma sexualupplysningen på mellanstadiet eller som när Non Smoking Generation på 70-talet ville berätta om det farliga med att röka.

Eller se det som en ny Spola kröken-kampanj; ”Spola kladdet” (jag kan redan se klistermärkena framför mig).
De senaste åren har det ju tillkommit en massa nya vinyllyssnare och skivköpare. Eftersom det är några år sedan vinylskivan försvann förra gången är det inte säkert att denna nya generation fått se hur deras föräldrar eller andra vuxna hanterade sina dyrgripar. Jag hittade denna lilla enkla instruktion på en innerpåse till en dansk vinylskiva vilket jag känner att jag bara måste dela med mig av.
Kanonbra instruktion! Det är så här man ska hantera sina skivor när de tas ut ur påsen och ska läggas på skivtallriken. Bara några enkla handgrepp att lära sig, men vill man vara rädd om sina skivor är det värt det. För tro för all del i världen inte att fingrarna är tillräckligt rena och att det lilla du kladdar på skivan inte skulle göra något.
Grundregeln är att man aldrig ska ta med fingrarna på skivan. Alla har vi fett eller lite flott på fingrarna, tar man på skivan för man utan undantag över det till vinylen. Den lilla flottfläcken blir sedan en plats för smuts och damm att få fäste och vips har man en skiva som kan börja knastra.

Tips: Såg en tv-reklam för chips som började med att en pickup läggs på en vinylskiva. Fel! Käkar du chips eller ölkorv ska du undantagslöst låta nån annan fixa med musiken (eller låta bli att spela vinylskivor just då, det var därför gud skapade streaming och CD-växlaren).

Det kan nämligen vara svårt att få ordning på en skiva med fettfläckar. Tyvärr räcker det sen oftast inte med att torka av den med fuktig trasa med lite tvättmedel och/eller alkohollösning på, fettet kryper ner i spåren och är svårt att få bort. Det krävs oftast en omgång med en skivtvätt för att få bort smutsen. Så Spola kladdet. Ljudet blir bättre då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar