The Musical Box: Regnbåge svart eller Lång tid

onsdag 15 juli 2020

Regnbåge svart eller Lång tid

ANDERS F RÖNNBLOM – LÅNG TID – 1982

Det kom aldrig särskilt många singlar från Anders F Rönnblom. Men från albumet Krig & fred & Country music dök det upp två. Lång tid är den andra. Först ut var Europa brinner, som blev en ganska stor hit, åtminstone bland det folket jag hängde på den tiden.
Lång tid och b-sidans Regnbåge svart blev aldrig lika mycket spelade, trots att de hör till LP-skivans allra främsta. LP:n avslutas med Lång tid, en lite halvknepig ballad som kräver ganska mycket tid innan den sätter sig. Men när den väl gjort det stannar den gärna kvar.
För min del är det svårt att avgöra vilket som är a-sidan respektive baksida på den här 45-varvaren. Regnbåge svart är betydligt rockigare och en låt som jag på den tiden hade mycket enklare att ta till mig.

Jag har LP:n så behovet av den här singeln finns egentligen inte. Men att den för den skull skulle behöva lämna samlingen ser jag som otänkbart...något som gäller precis allt med Anders F Rönnblom.

Nr: 24/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar