The Musical Box: Vad har detta med den fria världen att göra?

onsdag 6 mars 2019

Vad har detta med den fria världen att göra?

WILMER X – HALLÅ VÄRLDEN! - 1995

Inte min wilmerfavorit direkt. Men den dubbel på röd vinyl från nu i somras gör det lite bättre. Håller mig dock till samma uppfattning som när jag skrev om CD-skivan. Så här blev det då:
Ja, ja, det är väl lika bra att få Hallå världen överstökad. Den har hängt som en våt hundfilt över mig i flera dagar nu. Lite surt luktar det nog. Vet inte vad detta har med Den fria världen att göra.


Nej, 90-talets Wilmer X tog en väg jag aldrig kunde komma överens med. Visst tyckte jag Mambo feber var rätt kul, fick nästan tårar i ögonen när Wilmer X var med i tv 1991 och höll på att riva tv-studion med Möt mej i din djungel.

Var det då skånepågarna blev folkkära? Hallå världen är Wilmer X fyra år senare, ett fullfjädrat popband stylat i den kommersialiserade svenska popfabriken.

Att Hallå världen skulle ha något med charmigt ruffiga storheter som Under hot, Fula fula ord eller Djungelliv är bara fånigt att påstå. Garagerockbandet Wilmer X hade i mitten av 90-talet blivit trevlig folkhemsanpassad radiopop.
Självklart går det att gilla låtarna på den här skivan ändå. Det beror helt på vilket perspektiv man har. Visst är Den fria världen en ganska sjysst rocklåt, Hallå världen är en trevlig dänga och Nisses duett med Olle Ljungström; Jag är bara lycklig när jag dricker har dock mer svensktoppsvarning än vad som är nyttigt. Var det verkligen där Wilmer X hörde hemma?
Hallå världen skulle bli det sista album jag någonsin köpte med Wilmer X. Det bestämde jag mig för efter den där duetten. Naturligtvis blev det inte så. Kärleken till detta skånska kärnkraftverk gjorde att jag inte kunde hålla mig borta. Men det tog tio år efter Hallå världen, till 2005 och 13 våningar upp, innan Wilmer X hittade hem igen. Tycker jag.

Nr: 759/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar