The Musical Box: "Allt låter bra på vinyl"

söndag 3 juni 2012

"Allt låter bra på vinyl"

JACK GREEN – LATEST GAME - 1986

Kolla noga på den här skivan. Den är väldigt svår att få tag på, Jack Greens album Latest Game från 1986. Jag fick ta hjälp av en skivaffär i Leeds för att hitta den. Och nu är den här.

Jag tror inte den finns i särskilt många exemplar i Sverige. Jag har aldrig sett den i nån skivback. Och tro mig. Jag har letat!
”Det är farligt med vinylskivor. Allt låter ju bra på vinyl”, brukar äldste sonen säga, om det här med att köpa LP-skivor.

I det här fallet är det absolut så. Jag har nämligen lyssnat på den här skivan många gånger förr, i mp3-format. Och jag har avfärdat Latest Game som olyssningsbart skräp från rockmusikens allra värsta år.
NU när jag har skivan på vinyl, och kan lyssna på den på riktigt, är det nåt helt annat.

Latest Game är en bra skiva. Det är inte Jack Greens bästa, den är inte i klass med Mystique eller Humanesque. Men sen vete fan.
Jack Green, som en gång i tiden lirade med storheter som T Rex, Pretty Things och Rainbow, är ruggigt bra på att göra kul och smarta popmelodier.

Det gör han på Latest Game också. Det kryllar av bra new wave-pop här. Win Your Love är i klass med hans bästa. Sweet Lover, titelspåret Latest Game och tuffa Television är också kanonlåtar.
Det finns dock en nackdel med den här plattan, jämfört med Greens tidigare. Den har en del av det plastiga 80-talssoundet över sig. Det är lite för mycket synthar och sånt...
Jag vill höra Jack Green lira mera gitarr!
Men man kan ju inte få allt...

Latest Game blev Jack Greens sista soloalbum, innan han stack till Spanien och började göra filmmusik i stället. Någon större försäljningsframgång kan skivan knappast ha varit. Den finns som sagt var knappt att få tag på. Möjligtvis går den väl att hitta på cd, jag har inte kollat.
Men självklart är den värd att ha i samlingen.

Och för dem som gillar det här med detaljer.
Jim Capaldi är med och lirar, men bara på en låt.

Nr: 1407/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar