The Musical Box: Jon Anderson sjunger in julen

fredag 22 juni 2012

Jon Anderson sjunger in julen

Skumma skivor från förr - Del 3
Den här plattan borde jag väl egentligen sparat till julhelgen. Men det blev riktigt konstigt när Yes-sångaren Jon Anderson spelade in en julskiva. Dagens tredje och sista platta.

JON ANDERSON - 3 SHIPS - 1985

Va? Driver karlfan med mig eller vad är det frågan om?
Jon Anderson, den gamle yes-sångaren gör en julskiva!
Jo, det är sant. Han soloplatta 3 Ships från 1985 ÄR en julskiva. Och Jon Anderson, med saker som Gates Of Delirium, Close To The Edge och hela Fragile - för att inte tala om grejerna tillsammans med Vangelis - på sitt samvete, hamnar nu plötsligt i samma fack som Carola, Elvis, Christer Sjögren och...ähh, va tusan. Massor av artister har gjort julskivor...

Men jag trodde väl aldrig att Jon Anderson skulle göra det. Möjligtvis var det väl så att han blivit inspirerad av Greg Lake (ELP) som överraskat med att göra en julsingel nåt år innan, I Believe In Father Christmas.

Eller så hade han rökt på...
Eller gått in i väggen och tappat omdömet fullständigt...
Eller så VILLE han verkligen göra det.
Skit samma. Även om det är helt absurt är det en rätt kul skiva att ha i samlingen. Även om den är från 1985 - och det låter synthigt som bara den – inte mycket Yes.

Men Stilla natt (Oh Holy Night) och Jingle Bells med en gammal progrockare och så mycket synthar att man skulle kunna misstänka att Phil Collins haft ett finger med i spelet, kan bli nåt att plocka fram sent på julaftonsnatten. Vi sjunger tillsammans med Jon Anderson in en riktigt surrealistisk jul...

Nr: 1817/2222

2 kommentarer:

  1. Haha! Denna skiva har även jag. Det blev ett impulsköp när jag hittade den i backen med nyheter hos den lokala skivförsäljaren. Tror att jag lyssnat på den en eller två gånger, det lät ju inte som Fragile direkt...
    ...men julen 2012 kanske blir sådär surrealistisk som den var 1985, om jag hittar skivan.

    SvaraRadera
  2. ser redan fram mot julen.

    SvaraRadera