The Musical Box: Queen växlade spår

måndag 18 juni 2012

Queen växlade spår

QUEEN – NEWS OF THE WORLD – 1977

Det är nästan så jag tycker det är lite pinsamt när det efter finalerna vid stora idrottevenemang ALLTID spelas We Are The Champions.

Jag menar, ett band som Queen borde stå över det där, allsångs oumpa-oumpa. Det där är något jag skulle vilja överlämna till storheter som Poison och Motley Crue.
Av den anledningen avskyr jag den där låten.
Jag orkar inte med News of the World heller för den delen.

1977 var inget bra år för Queen. Det är möjligt att den vid en rent allmän jämförelse någonstans kan betraktas som intressant, men inte när man jämför med Queens tidigare skivor. Då är den inte bra.
Jag säger inte så eftersom Queen på det här albumet växlade spår efter operamusiken på A Night at the Opera och A Day at the Races. Det var väntat. Det gick inte att göra det en tredje gång.

Det finns förresten kvar en hel del opera även på News of the World, men det är betydligt mer nedtonat. Det är dock inte därför jag inte gillar den här plattan.

Vad Queen gjorde ruggigt bra på sina första album var de tunga rocklåtarna. Det var bra hårdrock, nästan metal. Men det är ett minne blott på den här skivan.

Visserligen lirar de hårdrock här också. Men låtarna är bara skräp. Lyssna bara på Sheer Heart Attack eller Sleeping On the Sidewalk. Halvtaskig speed-trash är vad det är.

Nej, på den här skivan finns bara ett par bra låtar. Knappt det. Och så den där otäcka oumpa-oumpa-saken.

Nr: 897/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar