The Musical Box: Steve Miller kan fortfarande trolla

tisdag 19 juni 2012

Steve Miller kan fortfarande trolla

STEVE MILLER – BORN 2 B BLUE - 1988

Nån som kommer ihåg Steve Miller Band?
Ett ganska tufft bluesrockband som på 70-talet började göra radiorock och fick en hel rad hits, Fly Like An Eagle, The Joker, Abracadabra...
...och där nånstans i början av 80-talet tappade jag bort Steve Miller...
...tills han 1988 dök upp med den här plattan, Born 2 B Blue...
...en jazzskiva!

Det är möjligt att Steve Miller under de där mellanåren gjorde en massa plattor (som jag i så fall missat). Men för min del var den en överraskning.

Först blev jag besviken. Jag kom inte överens med det där tillbakalutade halvgunget med saxar, stråkar och marimbas...Kanske mest för att The Joker fortfarande ringde i öronen...

Det krävdes ungefär 20 år i karantän (det vill säga undanstoppad långt bak i skivsamlingen) innan jag fick för mig att spela den igen.
Och nu trivs jag väldigt mycket bättre med Born 2 B Blue.

Steve Miller har så klart kvar sin halvhesa sångröst, som utan tvekan var en del av hans storhet på 70-talet.

Självklart lirar han, som förr, gitarr som en gud. Steve Miller är en förbannat bra bluesgitarrist. Men här visar han att han även behärskar jazz.

Born 2 B Blue är en skön skiva. Men förvänta dig ingen Abracadabra, även om Steve Miller fortfarande kan trolla...

Nr: 2033/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar