The Musical Box: En isländsk metalsaga

torsdag 20 december 2018

En isländsk metalsaga

Grönlandsresan - Reykjavik

SKÁLMÖLD – VÖGGVISUR YGGDRASILS – 2016

Det här är inga vaggvisor, det metal, något så ovanligt som isländsk metal, folkmetal eller vikingmetal. Namnet har bandet hämtat från den isländska Sturlungasagan, som beskriver den blodigaste och våldsammaste tiden i Islands historia, slutet av 1100-talet fram till 1262. Skálmöld betyder ungefär laglöshet.
Väl i Reykjavik missade jag givetvis inte legendariska skivaffären 12 Tonar, där jag letade isländsk vinyl och omedelbart slogs av hur mycket bra indiepop det görs i det landet av band som jag aldrig ens hade hört talas om.
Om Skálmöld i jämförelse med det är en samling laglösa ska vara osagt, men isländsk metal är inte lika vanligt. Bara för den saken köpte jag skivan, på gul vinyl, vilket jag inte hade en tanke på då.
Nu till det svåra. Metal, som jag har ohyggligt dålig koll på eftersom jag egentligen aldrig kommit överens med de där riffen och inte heller dubbeltrampen.

Utan att kunna jämföra påstår jag dock att det här en riktigt bra platta. Soundet är visserligen lite för tungt för mig, och dubbeltrampen finns där hela tiden som en elak vätte i en saga av Bröderna Grimm.

Men jag kommer bra överens med mina isländska metalvaggvisor ändå. Låtarna är oväntat melodiska och det finns faktiskt en hel del inslag av folkrock i låtarna vilket ger dem en helt annan ton än den metal jag tidigare blivit tvångsmatad med. Jo, det här är absolut en bra platta.
Okej, med tanke på folkrockinslagen kan man nog kalla Skálmölds musik för vikingametal, om man är i den rätta sinnestämningen, vilket inte är särskilt svårt på Island där det överallt finns väldigt mycket som påminner om landets vikingahistoria, till och med metalband...
Den laglösa tiden på Island, Sturlungatiden, slutade med att Island 1262 gav upp sin självständighet till Norge. Ön var efter anslutet till andra länder ända fram till 1944, då republiken utropades. Men att Skálmöld skulle vara något annat än självständiga finns ingen tvekan om. Det bär ett väletablerat band, denna platta är deras femte. I oktober 2018 släppte de sin sjätte.

Nr: 1249/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar