The Musical Box: Magiskt av Willy DeVille

tisdag 10 september 2019

Magiskt av Willy DeVille

WILLY DEVILLE – HORSE OF A DIFFERENT COLOR – 1999

Om Willy DeVille hade något kvar att bevisa gjorde han det 1999 med albumet Horse Of A Different Color. Det är ett magiskt album där DeVille visar vilken storhet hans röst och låtskrivande verkligen hade.
Det är ingen gatsmart rockplatta. Det är inte heller southern r´n´b eller cajun. Horse Of A Different Color är allt det där, men samtidigt också jazz, blues, hårda gitarriff och Willy DeVille, häxmästaren med rösten som förtrollar.

Jag är den förste att erkänna att jag till en början tyckte Horse Of A Different Color var svårt att komma överens med. Jag kunde inte koppla ihop skivan med det han spelat in tidigare, hittade inte den röda tråden till Victory Mixture och Backstreets Of Desire, insåg inte kopplingen till Cabretta, Return To Magenta eller Le Chat Bleu, Mink DeVilles rockalbum från det sena 70- och tidiga 80-talet. Men när jag väl började hitta vägen och förstå Horse With A Different Color såg jag storheten.

Det är ett album att njuta till. Ett Willy DeVillealbum som både är en sammanfattning av 30 gångna år och samtidigt ett utpekande av en ny totalt egensinnig riktning. Det är ett spännande album där jag upptäcker nya egenheter och vinklingar varje gång.

Första gången jag hörde hans cover av Needles & Pins förstod jag den inte alls, nu älskar jag den. Tycker också väldigt bra om också avskalade bluescovern Goin´ Over The Hill som DeVille lånade från nu nästan bortglömda blueslegenden Fred McDowell.

Men Horse Of A Different Color är absolut inget coveralbum, det är en väl avvägd mix av DeVilles egna och andra utvalda låtar. One Love One Lifetime är hans egen och har en direkt koppling till Le Chat Bleu och Heaven Stood Still.

Hanging Around My Door är en rocker som i en råare form skulle kunnat hittas på Return To Magenta, men här är den sofistikerad. The Downing Of The Flamingo är softad latinorock i samma anda som Demasiado Corazon.

Att temat är avsked är inte svårt att förstå, då han tiden innan skivan förlorat både sin fru Liza och sagt upp sin mångaåriga bekantskap med heroin.
Horse Of A Different Color är kanske inte det första album nybörjare på Mink DeVille och Willy DeVille ska ge sig på. Det är ett album som får bli en belöning för den som sedan länge älskat Willy DeVilles magiska musik.

Nr: 280/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar