The Musical Box: En orgie i slapbas

lördag 7 september 2019

En orgie i slapbas

LEVEL 42 – LEVEL 42 - 1981

Det sägs att de flesta riktigt skickliga rockmusikerna någon gång lägger av med rock, för att gå vidare till jazz, funk eller kanske soul. Nya och lite svårare utmaningar kan tänkas.
Level 42 gjorde på 80-talet precis tvärtom. Gick från jazzinfluerad pop till nästan vanlig dansmusik. De har därför aldrig hört till mina favoriter. Men debutskivan från 1981 är dock annorlunda. Den är som jag ser det den enda med Level 42 jag tycker att jag behöver.
Skivan är intressant, eller rent av fascinerande, av två skäl. Först och främst är det så oerhört välpolerat och snygg jazzfunk. Varenda ton verkar genomtänkt in i minsta detalj. Det är elegant. För det andra handlar Level 42 nästan enbart om basisten Mark King.

Han är, ihop med Larry Graham,en av de allra bästa basister jag någonsin hört. Att han sätter sin prägel på låtarna är ingen underdrift.Flera av låtarna verkar ha kommit till bara för att han ska få briljera på sitt instrument. Till exempel låten 43 (fortythree) som är en liten orgie i slapbas.

Ett par av låtarna från skivan, som är Level 42:s första, blev mindre hits på dansgolvet, Starchild och Love Games. Jag vet inte om det var av den anledningen Level 42 efter detta jazz-fusion-funk-album senare skiftade spår mot lite lättare danspop. Det är bara en teori.

Nr: 1675/2222

Har skrivit om skivan en gång tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar