The Musical Box: Var tog glöden vägen?

lördag 11 maj 2019

Var tog glöden vägen?

GOLDEN EARRING – KEEPER OF THE FLAME – 1989

Vinylskivan av Keeper Of The Flame kan vara lite knepig att få tag på. Den finns i bara en upplaga från 1989. Inte så konstigt kanske. Det var inte många som gillade plattan när den var ny. Till och med de mest härdade fansen undrade var glöden/flamman tagit vägen.
Nej, tyvärr. Trots att Golden är ett av mina favoritband och att jag till och med har flera av deras 80-talare och ännu senare album hemma är det här en LP jag har svårt för. Möjligtvis kan det vara den segaste historia holländska Golden Earring än så länge varit upphovsmän till.

Jag känner mig nämligen lite knäsvag redan i första spåret, som är en ganska töntig discoinfluerad hårdrocklåt, Can Do That, som direkt får mig att tänka REO Speedwagon och liknande. Visst, REO Speedwagon hade självklart sina ljusa stunder och jättemånga fans. Men det blir liksom lite underligt när de nämns i samma text som en Golden Earring-LP...
Men det finns inte en chans i världen att jag gör mig av med Keeper Of The Flame. Dels var den som sagt svår att få tag på och jag fick leta länge. Den blev visserligen inte alls så dyr som jag räknat med, jag betalade ungefär 70 kronor för den. På svenska Tradera har den emellanåt gått för ganska höga auktionsbelopp.

Men det är platsen jag hittade skivan som är orsaken till att den ska behållas, på halvt obskyra men välsorterade Early Bird Shallplatten i Köln, Tyskland, som jag besökte i somras.
Vi gick förbi affären av en händelse efter att ha hälsat på hemma hos Chris och Frank. Och en dörringång från deras entré låg skivaffären.

Och märkligt nog såg jag Keeper Of The Flame redan innan jag kom in genom dörren. Ett sånt tillfälle får naturligtvis inte gå förlorat, jag fick med mig Golden Earring-skivan och dessutom plattor med Birth Control och Anyone´s Daughter. Skivor som kan vara ganska svåra att hitta i Sverige, men finns i Tyskland.

Min Golden Earringsamling är trots det inte komplett ännu. Jag har för det första inte bestämt mig för om jag verkligen ska fullfölja och försöka leta reda på alla. Holländarnas 80-tal imponerar inte. Radar Love står visserligen fortfarande högt i kurs, men det kan inte räcka hur långt som helst.

Nr: 1362/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar