The Musical Box: Sparks, discobeat och synthloopar

måndag 22 juli 2019

Sparks, discobeat och synthloopar

SPARKS – LA DOLCE VITA – 1979

Den här singeln markerar var och när Sparks tog steget över gränsen och över en natt blev obskyra. Från fräck slimmad superpop lämnade bröderna Mael för discobeats och synthloopar. För att nå hela vägen fram tog de hjälp av den tidens discokung, Giorgio Moroder.
På den tiden tyckte jag det var hemskt. Disco var inte alls min grej. Det var inte så underligt att det var då jag slutade följa Sparks. Jag höll mig till Kimono My House, Propaganda och Big Big Beat, men sparade singel La Dolce Vita som någon slags påminnelse antar jag.
Den här 45:an stod säkert ospelad i över 25 år, om det räcker, ända tills jag helt nyligen köpte ett fint nästan ospelat begagnatex av No 1 In Heaven, alltså den LP som följde La Dolce Vita i spåren.

På så sätt återupptäckte jag Sparks discoperiod...och insåg att jag tyckte betydligt bättre om LP:n nu än då. Tycker dock inte La Dolce Vita är särskilt intressant och ens i närheten av att vara bästa spåret på LP:n. Beat The Clock är väldigt mycket roligare.

Nr: 92/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar