The Musical Box: Wild Nites i stället för en rysk piratpress

onsdag 24 juli 2019

Wild Nites i stället för en rysk piratpress

SLADE II – WILD NITES – 1999

Det här kan vara ett av de onödigaste skivköp jag gjort. Jah hade redan skivan i två olika upplagor. Ändå kunde jag inte låta bli. Med en tredje upplaga börjar å andra sidan min sladesamling nu likna något som kan kallas komplett, men inte riktigt...
Det finns nämligen en fjärde upplaga av den här skivan, som jag inte hittat än. Planen är dock att den ska in i samlingen den också. Jag har här på bloggen redan berättat hur det gick till när den här skivan återuppstod och replikerade sig själv ett antal gånger under det sena 90-talet och strax efter millennieskiftet också. Det gör jag inte igen, utan nöjer mig med att länka.

För dej som inte har tid med extraläsning sammanfattar jag det hela lite kort. Keep On Rockin´ är enda albumet med Slade II, alltså det som var kvar av våra glamrockhjältar efter att Noddy Holder och Jim Lea tackat för sig i början av 90-talet. Don Powell, trummisen, och gitarristen Dave Hill ville nämligen inte alls lägga ner, utan skaffade nya bandpolare och fortsatte under namnet Slade II. Deras enda album spelades i 1994.

Wild Nites från 1999 är andra upplagan av Keep On Rockin´. Den fick nytt namn för att inte förväxlas med originalet, he, he...och döptes fantasifullt nog till Wild Nites efter det extraspår som finns med här och inte på förstaupplagan...

Onödigt så klart, men det är sånt som gör skivan alldeles nödvändig för såna som mig att skaffa. För ganska mycket pengar, kan jag väl lägga till.

Nåja, min tröst och ursäkt till skivköpet är att mitt exemplar av Keep On Rockin´ vid en närmare koll visade sig vara en rysk piratpress, vilka blir bättre för varje år och numera är ganska svåra att skilja från originalen. En upptäckt jag blev lite besviken över.

Wild Nites-skivan jag kommit över är dock den holländska press den utger sig för att vara. Tack och lov. Det känns redan bättre. Och när jag nu hör efter lite extra tycker jag nog att den låter bättre också...

Nr: 266/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar