The Musical Box: Antingen eller med Of Montreal

söndag 26 januari 2014

Antingen eller med Of Montreal

OF MONTREAL – ALDHILS ARBORETUM – 2002

Jennifer Louise är en fantatisk liten poplåt. Beatlespop, britpop, hänförande...men genomträngande och stundtals skärande...så låter det när Of Montreal ligger bakom. Amerikansk indiepop från det tidiga 2000-talet.
Jag vet faktiskt inte varför jag fastnade för deras album Aldhils Arboretum, det ska enligt profftyckarna inte vara något av deras bästa.

Förmodligen var det bara för låten Jennifer Louise, som jag hörde i bilradion och sen inte kunde släppa. När jag hittade CD:n och såg att låten var med kunde jag inte låta bli.
Ett ganska bra köp tycker jag nog. Of Montreal är knappast mainstreampop, de har en ganska vass edge och sångaren är mycket speciell i sitt uttryck. Jag misstänker att det är ett sånt där band man antingen älskar eller avskyr.

Att hitta nåt mellanläge är svårt. Det är svart eller vitt, upp eller ner. Det är svårt att inte ha nån åsikt om Of Montreals musik.

Jennifer Louise tycker jag är skivans bästa spår. Aldhils Arboretum spretar annars åt alla möjliga håll.

Det är både vackert och välgjort, men samtidigt påfrestande och irriterande. Svart eller vitt...

Nr: 194/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar