The Musical Box: En kinks-parodi?

lördag 4 januari 2014

En kinks-parodi?

KINKS – PRESERVATION ACT 1 - 1973

Preservation Act 1 sägs vara underskattad. Men nej, inte alls. Kinks gjorde jag-vet-inte-hur många konceptalbum på 70-talet. Den här skivan är en av de jobbigaste av dem.
Ibland får jag för mig att Ray Davies på den här skivan bara drev med folk och kollade hur långt han egentligen kunde gå. Ganska långt tydligen...

Detta lär vara någon slags fristående fortsättning på Village Green Preservation Society från 1968, Kinks första rockopera. Fortsättningen lär dessutom finnas på Preservation Act 2 och Schoolboy In Disgrace.
Men i jämförelse med dem står sig Act 1 inte särskilt högt. Inte för att låtarna skulle vara särskilt dåliga, det finns ett par små pärlor här också, Sweet Lady Genevieve, Cricket, Sittning In The Midday Sun och nån till.

Det är helt enkelt så att jag tycker Ray Davies är tråkig här. Eller så blir jag bara irriterad, för nånstans anar jag att det kanske är en parodi...

Nr: 1253/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar