The Musical Box: Ett anständigt liv

lördag 18 januari 2014

Ett anständigt liv

ETT ANSTÄNDIGT LIV – MUSIKEN UR FILMEN – 1979

Ett anständigt liv är den andra delen av tre om Kenta och Stoffe, två svenska mods, Dom kallar oss mods (1968) hette den första dokumentärfilmen. Den tredje och sista delen heter Det sociala arvet (1993). Alla tre gjorda av dokumentärfilmaren Stefan Jarl.
Musiken ur filmen gavs ut av Nacksving i Göteborg och präglas av Ulf Dagebys låtar, som musikaliskt sett är de starkaste inslagen. Ingen av låtarna kan dock påstås nått särskilt långt utanför biografernas ljudanläggningar. Jag kan tänka mig att den här musiken har svårt att fungera utan filmen...och tvärtom.

Låttexterna är det viktiga i sammanhanget. Det handlar om mörk socialrealism och djup misär i låtar som Heroinet du är min älskling, Horsefixen, Att sitta inne ett tag och Framtiden bryr jag mig inte om.

Nr: 21/2222

2 kommentarer: