The Musical Box: The Present ger mig en bra känsla

måndag 13 januari 2020

The Present ger mig en bra känsla

MOODY BLUES – THE PRESENT – 1983

Som jag förstått det är The Present ett album fansen är oense om. En del tycker plattan är nästan lika bra som ”de sju stora”, andra tycker den är rutten. Jag tycker dock bra om skivan. Den har ett lite drömskt anslag som jag gillar.
På något sätt tycker jag att skivomslaget och skivans namn funkar väldigt bra ihop med låtarna på. Min känsla är att det handlar om framtiden, eller en utopisk dröm om den. När jag lyssnar på låtarna får jag en positiv känsla av välbefinnande och avkoppling. Så är det inte med alla plattor.

Sen är det säkert så att fansen har rätt, The Present går förmodligen inte att jämföra med Moody Blues allra bästa album. Jag säger förmodligen för jag har nämligen inte gjort den jämförelsen själv utan bara lyssnat och skapat mig en egen bild, med hjälp av skivomslaget, om skivan.

Jag tycker väldigt bra om inledningen med Blue World som på något sätter direkt lägger ribban på rätt och förväntad nivå. Att detta skulle vara någon av bandets större hits tror jag inte, men jag tycker den är den skön att lyssna på. Och det kommer man väldigt långt med.

Så är det förresten med hela plattan, det är bara någon enstaka låt jag har invändningar mot. Men jag kan inte peka direkt på vilken det skulle vara. För mig har nämligen The Present alltid varit ett sånt där album där jag lyssnar på hela skivan och från det hittar en upplevelse.
Jag har kanske en något snäv inställning till Moody Blues, som jag väl aldrig lagt någon större energi på. Fansen tycker så klart jag har helt fel när jag påstår att deras musik aldrig känts särskilt engagerande. Men så tycker jag. Och då har jag till och sett dem spela live, i en konsert jag tyckte var riktigt bra. Men närmare bekant med Moody Blues har jag nog aldrig blivit.
The Present var faktiskt den första skiva jag köpte med bandet. Det kan alltså vara nostalgiska skäl till att jag har en ganska positiv syn på den. Ville bara säga det. Köpte den förresten på en rea på Tempo på Kullagatan i Helsingborg den varma sommaren 1986.

Nr: 1702/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar