The Musical Box: Little Feats southern rock

torsdag 15 september 2011

Little Feats southern rock

Feat´s Don´t Fail Me Now är ingenting annat än en jävligt bra rockplatta. Det är en av Little Feats allra bästa. Här finns låtar som Rock and Roll Doctor, Oh Atlanta och alldeles lysande Spanish Moon.

Little Feat hade när den här skivan gjordes snöat in ordentligt på det här med southern rock, och de gjorde det till fulländning.
Att de dessutom lyckas behålla sitt eget spretiga och oberäknerliga sound gör den här skivan till en av de stora...i min samling i alla fall.

Jag vet att alla inte blir överlyckliga när de får höra Little Feat. För musiken är ibland lite knepig och otillgänglig. Men just den här smarta blandningen av southern rock - som fullkomligt osar gumbo - lätt och luftig västkustrock, country och jazzfusion är svår att stå emot.
Rock and Roll Doctor är väl nästan en klassiker på en del håll. Oh Atlanta en sån där låt som jag inte kan låta bli att gilla. Om nån låt kan kallas en Little Feat-klassiker så är det väl den.

Nä, fan. Feat´s Don´t Fail Me Now från 1974 är riktigt bra. Inte ens att ”fötterna” som sista låt kör en medley på två gamla låtar från Sailin´ Shoes gör saken sämre, Cold Cold Cold och TripeFace Boogie. Det är faktiskt en jävligt bra medley!

3 kommentarer:

  1. En förb..t bra platta, få grupper som jag hört har haft ett sådant tunggung som Little Feat, näst intill omöjligt att inte sugas med i rytmen.
    Min absoluta Feat favorit är den underbara liven Waiting for Columbus.

    SvaraRadera
  2. Little Feat är väl inga jättefavoriter, men visst hade de sina ljusa stunder. Jag får erkänna att jag bara har en "best of" med dem i samlingen, men jag får lust att plocka fram den när jag läser din text.

    För övrigt: När du skrivit om Santana och annan "latin rock" har jag vid två tillfällen tipsat om en samlingsplatta från Soul Jazz Records. När du nu skriver om sydstatsrock får jag passa på att tipsa om en annan samling från samma bolag, nämligen "Delta swamp rock". Den gavs ut i våras och har undertiteln "Sounds from the south at the crossroads of rock, country and soul". Den visar på ett kul sätt den korsbefruktning mellan genrer som skapades i slutet av 60-talet och under 70-talet, när en del vita rock- och countryartister sökte sig tillbaks till folkmusikrötterna och samtidigt influerades av svart rhythm & blues och soul.

    SvaraRadera
  3. Waiting for Columbus står högt på min önskelista, men jag har inte lyckats hitta nåt bra ex än. Jag har hört att den ska vara riktigt bra.

    Ska kolla upp Delta Swamp Rock också. den låter spännande.

    SvaraRadera