The Musical Box: Kompetent hårdrock – men inte kul

tisdag 10 juni 2014

Kompetent hårdrock – men inte kul

BIRTH CONTROL – DEAL DONE AT NIGHT – 1981

Det här är högst kompetent hårdrock från det tidiga 80-talet. Absolut inte pudelrock, utan bra tysk hård rock. Men jag har svårt för den här LP:n. Jag blev besviken när jag hörde den första gången.

Efter några genomlyssningar har den blivit lite bättre, men inte mycket. Birth Control påminner här lite om marginaliserade amerikanska rockgäng som Tonio K och Tommy Tutone.
Innan jag fortsätter längre ska jag nog backa bandet något. Birth Control hör till de legendariska tyska krautrockgrupperna från det tidiga 70-talet.

Flera av deras album från den tiden är synnerligen innovativa saker, med kraftfulla jazzrocktendenser och ett stort intresse av att försöka leta upp nya vägar. Ett album jag verkligen gillar är Plastic People från 1975, en kanonplatta i krautrockgenren.

Men några år senare var Birth Control alltså något annat*. Bandet hade säkerligen väldigt goda skäl för att göra en sådan omsvängning. Jag kan tänka mig att både pengar och berömmelse utanför Tyskland lockade.

Men jag tycker inte att det blev särskilt bra. Men okej, jag lyssnar mycket hellre på Deal Done At Night än mycket annat hård 80-talsrock.

Den här LP:n är inte helt utan kvaliteter med låtar som Deal Done At Night och Absolution. Avslutningen med Another Death tycker jag, ur mitt perspektiv, är skivans mest intressanta spår, där påminner Birth Control ganska mycket om Deep Purples tidiga 70-tal.

Nr: 268/2222

* De som har koll på Birth Control vet så klart att Deal Done At Night inte var den första platta de gjorde som lät på det här sättet. Jag säger bara Titanic, 1978.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar