The Musical Box: En nödvändig skiva i Wilmersamlingen

måndag 6 juli 2020

En nödvändig skiva i Wilmersamlingen

WILMER X – RADIO WILMER X – Hits 1988-96 – 1996

Det här skulle lätt kunna vara det allra mest träiga Wilmer X gav ut under sin karriär. Jag menar, hits från Wilmers allra mest kommersiella period, det sena 80-talet fram till 1996 är väl knappast det man längtar mest efter. Men det visar sig vara en alldels nödvändig skiva i samlingen.
Det är nämligen en dubbel-CD där skiva innehåller en livekonsert inspelad av Sveriges Radios P3 Live. Förutom att ljudet är ypperligt hittar man här en rad låtar som inte finns någon annanstans. Som Peps Perssons Upp och ner och egna Vänd dem inte ryggen. Fyra nya låtar sammanlagt. Och tillsammans med Wilmers alltid lika fräcka känsla för livespelningar blir det jättekul. Det hade jag faktiskt inte räknat med.
Samlings-CD:n innehåller det mesta av det man förväntar sig från den här Wilmerperioden. Teknikens under, Vem får nu se alla tårar, Om en hund mådde så här och Nisses duett med Olle Ljungström, Jag är bara lycklig när jag dricker.

Det är möjligt att det finns ett antal låtar som borde varit med och några som inte skulle det. Men det finns väl inga samlingsalbum som någon lyckats med det, åtminstone inte med en så omfattande produktion band som Wilmer X.

En sak visar skivan definitivt, att Wilmer X hade kvaliteter rakt igenom. Något jag vågar påstå trots att den här perioden inte hör till mina favoriter med bandet.

Nr: 247/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar