The Musical Box: Ett album som gör skäl för namnet

lördag 18 juli 2020

Ett album som gör skäl för namnet

THE BEST PUNK ALBUM IN THE WORLD...EVER – 1996

Jodå, det är ett cd-album som gör rätt för sitt namn. Det skulle faktiskt kunna vara det bästa samlingsalbum med punk som någonsin släppts. Här finns hela 48 låtar på två cd-skivor. Här finns storheter som Sex Pistols, Clash och Damned. Men också obskyra akter som X Ray Spex, The Ruts och Richard Hell And The Voidoids.
Nån som kommer ihåg Richard Hell förresten? Hans Blank Generation var ju en galet tuff punklåt på sin tid. Idag låter den lite mer välanpassad, av någon anledning. Men här och nu får det vara nostalgin som bestämmer. X Ray Spex kommer väl alltid att bli ihågkomna för sin Oh Bondage Up Yours, som var omöjlig att hitta till och med på singel redan på 70-talet.

Mongoloid med Devo är så klart betydligt mer välkänd, men den är bra och sen älskade jag Stiff Little Fingers och deras Alternative Ulster. Det var rått då. Och det är det nu också. Det är såna låtar man kan hitta på den här albumet. Det är det som gör det, fortfarande, så fantastiskt roligt att lyssna på skivan, nu för tiden också.
Jag bara älskar öppningen med Clash City Rockers och sen Anarchy In The Uk. Det sätter liksom nivån direkt. Och det blir därefter. Jag har inte nämnt Sheena Is A Punkrocker, Ramones klassiker. Den är med den också. Och God Save The Queen...vad annars?

Dead Kennedys och Too Drunk To Fuck, Teenage Kicks med Undertones och Another Girl Another Planet med The Only Ones, wow liksom! En ganska bra blandning mellan brittisk och amerikansk punk tycker jag utan egentligen jämfört på allvar, utan liksom bara hängt med i låtarna.
Sen går det ju så klart alltid att resonera om varför den låten kom med och den andra inte gjorde det. Eller om Magazine och Television verkligen var punkband. Och det var väl knappast Joe Jackson heller... Men det överlåter jag till andra som känner sig manade. Jag nöjer mig med låtarna. Att det skramlar alldeles fantastiskt läckert. Och att det är vansinnigt mycket nostalgi.

Nr: 24/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar