The Musical Box: Rönnblomska ballader och mysterier

tisdag 21 juli 2020

Rönnblomska ballader och mysterier

ANDERS F RÖNNBLOM – BLÄRK! BALLADER OCH MYSTERIER – 2020

Nu för tiden är det inte ofta jag känner att jag måste lyssna på en skiva om och om igen. Det här är en sådan. Det här är uppföljaren till Anders F Rönnbloms Blärk! Nya fosterlandssånger. Känslan redan från början blev lätt euforisk. Jag gillar nämligen det där liet fetare soundet som emenllanåt dyker upp på den här skivan.
Blärk! Ballader och mysterier är andra och sista delen i ännu ett rönnblomskt projekt. Om nu första delen var bra är ett snäpp vassare. Och skivan handlar om precis det titeln säger, ballader och mysterier. Det är i och för sig inget ovanligt för Rönnblom, det är ju oftast där hans låtar landar.

Men jag skulle vilja påstå att soundet till en början påminner mig om Vit flagg, uppföljaren på 80-talet till legendariska Rapport från ett kallt fosterland.

Lite Tom Petty alltså. Förra skivan, Nya fosterlandssånger, jämfördes nämligen med just den skivan, så att då jämföra andra plattan med...

Nåja, det där vågar jag definitivt inte ta gift på. Det kanske bara är något jag fått för mig. Men inledningen med Överfulla drömmar tycker jag platsar bra i det sammanhanget. Efter det blir min bevisföring betydligt svagare...
Det är nämligen troligare så att albumets rötter hittas så långt tillbaka som 1973 och Måsarna lämnar Gotland. På nya skivan finns en fortsättning på Billys väntan på Isabell, där det visar sig att hans väntan lever vidare i Balladen om Billys fortsatta väntan, för övrigt en duett med Stefan Sundström och ett av skivans mest intressanta spår.

Då måste jag också nämna Klockfrekvensen, som släpptes som singel i början av april. Där för Anders F hjälp av Anna Stadling med sång och det blir en både vacker och lite kuslig sång.

LP-skivan blev försenad från det franska tryckeriet till alla konservativa F-heads förtret som vill ha sin musik serverad på vinyl. Men Anders skickade ut skivan på CD i förväg i stället. Det var nog tur det. Dessutom innehåller CD:n två extraspår som inte fick plats på vinylskivan.

För första gången på väldigt länge har jag lyssnat mer på en cd-skiva än på en vinyl. Lite märkligt, men nödvändigt eftersom jag självklart inte kunde vänta tills vinylskivan dök upp. Men nu har också vinylen hittat till mig.

Nr: 12/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar