The Musical Box: När fan blir gammal...

onsdag 15 januari 2014

När fan blir gammal...

NAZARETH – THE CATCH – 1984

Kan man köpa en LP för enda låt?
Jo, det är klart man kan. Hela 80-talets musikindustri var ju uppbyggt på det. En bra hitlåt...och så en massa utfyllnad på varenda LP som gavs ut. Det blir mycket skräp det, om man räknar ihop det...
The Catch med Nazareth är en sån platta. Felet med den är bara att det inte finns någon hitlåt. Nazareth gav sig av någon anledning i början av 80-talet in på rätt så slätstruken radiorock. Och The Catch är denna märkliga musikgenre i sin mest förfinade form.

Ändå köpte jag den...för en enda låts skull, Stones gamla klassiker Ruby Tuesday. Jag var liten nyfiken på hur Manny Charlton och Dan McCafferty skulle fixa det. Jag nöjer mig med att konstatera att det gör de inte...

Men eftersom jag gillar Nazareth tänker jag inte såga The Catch helt. Den går att spela. Om man klarar av att genomlida förstasidan vill säga.

Den är inte kul, även om Love of Freedom förmodligen är ett försök att hitta tillbaka till de gamla skotska folkmusikrötterna.

Men om man kommer så långt att man vänder på plattan och kör b-sidan också, då blir den bättre. När fan blir gammal blir han religiös, sägs det. Så var det väl lite med Nazareth också.

Men här släpper rockfarbröderna lite på tyglarna och öser på med gammal hederlig boogierock. This Month´s Messiah är inte så dum. Och Sweetheart Tree en riktigt bra boogielåt.

Nr: 1895/2222

2 kommentarer:

  1. Jag håller med i det mesta rörande denna platta, även om jag faktiskt gillar Party Down med sina syntar och underliga rytm som aldrig tycks föra låten vidare. Omslaget platsar dessutom på en annan blogg, den som handlar om katastrofala omslag. För visst är det ett hemskt omslag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, håller med, verkligen ett uselt omslag. Nä, Nazareth var inte i toppform på något plan när de gjorde den här skivan.

      Radera