The Musical Box: Ett fynd från de lite djupare arkeologiska rocklagren

lördag 18 januari 2020

Ett fynd från de lite djupare arkeologiska rocklagren

BEGGARS OPERA – ACT ONE – 1971

Det här med klassisk musik och progressiv rock har väl sedan tidernas begynnelse, typ 1968 alltså, varit något som intresserat progrockfolket. Skotska Beggars Opera var tämligen tidigt ute, gruppens debutplatta är samtida med storheter som The Nice, Deep Purples Mark 1-upplaga, Focus och Ekseption.
Det är ett spännande album för oss som var med på den tiden och sög i oss allt som dök upp. Beggars Opera hör dock till de mindre kända i genren, för min del dröjde det pinsamt nog ända till början av 2000-talet innan jag upptäckte gruppen på allvar. Men det var ungefär då jag började gräva mig ner i de undre arkeologiska lagren av rockmusikens historia.

Fördelen med det, tycker jag nu, är att Beggars Operas första album för mig, trots sin ålder, har lite av nyhetens behag kvar i sig. Jag tycker det är en rolig skiva att lyssna på, nästan 50 år senare. Och det är ju inte illa av en gammal rockplatta som av nutiden säkert klassas som både mossig och daterad.
Act One innehåller väl egentligen inga större sensationer. Beggars Opera använder sig av samma idé som många andra samtida hjältar, det vill säga gör sina egna tolkningar av diverse klassiska verk, företrädesvis med mellotron. Det innebär en rad ganska långa musikstycken som skulle kunna beskrivas som fantasifulla och spännande, men av andra, oinvigda, nog ter sig tämligen tjatiga.
Skillnaden med den här plattan tycker jag dock är att Beggars Opera verkar göra det med glimten i ögat. Jag vågar nog påstå att man kan hitta en ganska stor portion humor i musiken, vilket ger den här plattan än andra betydligt mer seriösa verk (om man kan kalla det så) av tidigare nämnda artister.

Beggars Opera har dessutom en sångare som jag tycker håller hög kvalitet och definitivt bidrar till att slutresultatet blir så pass positivt som jag känner att det är.

Slutsatsen blir att detta är ett riktigt bra progrockalbum, inte något bortglömt mästerverk eller så, men definitivt en platta som jag tycker ska finnas i samlingen.

Nr: 1242/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar