The Musical Box: En doft av diesel och asfalt

tisdag 11 februari 2014

En doft av diesel och asfalt

ANDERS F RÖNNBLOM – ALTERNATIV ROCK´N´ ROLL CIRKUS – 1974

Jag köpte den här skivan 1983 på Skivfabriken på Norrlandsgatan i Stockholm*. Att ZZ Top tidigare samma dag varit där och skrivit autografer** insåg jag inte förrän jag var på väg ut ur affären med tre Anders F-plattor i påsen.
I slutet av 70-talet gick det knappt att få tag på skivor med Anders F i Jönköping. Butikerna tog bara in några få, och de gick åt snabbt. Den första som egentligen dök upp i flera exemplar var Det hysteriska draget, där åtminstone några låtar spelats i radio.

Så den dan jag missade skäggen var jag ordentligt laddad, jag visste vad jag skulle ha. Att jag inte fick nån Bill Gibbons-autograf har aldrig irriterat mig, 1983 stod ZZ Top inte särskilt högt i kurs för min del.

Men nu över till Alternativ rock´n´roll cirkus som är en ganska märklig platta. Det är vad jag brukar kalla ett övergångsalbum, som både representerar det artisten gjort innan och visar vägen mot det som ska komma senare (nu så här i efterhand är ju sånt ganska lätt att räkna ut).
Skivan innehåller låtar som skulle kunna varit menade direkt för de tidigare skivorna, Ramlösa kvarn och Måsarna lämnar Gotland, tidlös vispop med underfundiga texter, poetiska om du vill.

Men här finns också en mer metallisk klang, en doft av diesel och asfalt i låtar som Alternativ rock´n´roll cirkus och Diesel. Musik som skulle prägla skivor som kom senare, Det hysteriska draget inte minst.

Naturligtvis fastnade jag inte för nån av de låtarna, i stället blev Skördevisan ”min låt”, som man kanske skulle kunna kalla naturalistisk i all sin enkelhet.

Alternativ rock´n´roll cirkus har ett tämligen risigt rykte på grund av sin lite vimsiga framtoning. Men den är väldigt mycket bättre än man tror.

Förutom de tidigare nämnda finns det flera höjdare; Följ med till fabriken, Har du förstått mig, Tänk om det händer...

Nr: 324/2222

* Jag har för mig att butiken hette så, men är absolut inte säker, men på Norrlandsgatan låg den, det vet jag.
** Eliminatorturnén.

2 kommentarer:

  1. Tack för en kul blogg! Mitt "nyvakna" intresse blir tillfredställt, varje dag. Min gissning är att du besökte Skivfönstret på Norrlandsgatan. Johan B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skivfönstret! Så hette det ju. Tack!

      Radera