The Musical Box: En surrealistisk förstudie

torsdag 27 mars 2014

En surrealistisk förstudie

PINK FLOYD – OBSCURED BY CLOUDS - 1972

Obscured By Clouds är en av Pink Floyd mest underskattade album. Mest för att den alltid jämförs med skivorna som kom efter, inte minst Dark Side Of The Moon. Dessutom är det ju ”bara” en soundtrack...

Jag tror att en och annan ser LP:n som en kompletteringsskiva, en sån som bara måste ingå i samlingen, men som aldrig spelas. Den är naturligtvis mycket intressantare än så.
Jag ser den som en förstudie till vad som skulle komma sen. En välskriven synopsis med en detaljerad beskrivning. Man kan kalla den ett avancerat förspel också för den delen, även om den på sina ställen – faktiskt – är mer beatpop(!) än prog.

Men den där popglimten är bara en yta. Under finns något som närmast kan beskrivas som en surrealistisk resa genom ett nervkittlande, på gränsen till obehagligt landskap, där man inte vet om det man ser är på riktigt, en målad bild eller en spöklik fantasidemon i hjärnan.

Musiken är påträngande och förföriskt lockande och piskar fram en inre syn av död, elände och katastrof.

En stor fördel med Obscured By Clouds, för min del, är att skivan inte är lika sönderspelad, genomspelad, utlyssnad, absorberad och utskiten som Pink Floyds andra plattor.

Obscured By Clouds är Pink Floyds magiska sound i sin ungdom...inte sin barndom, den hade de passerat redan långt tidigare, högst troligt redan med Pipers At The Gates Of Dawn.
Det här är en lika viktig skiva som Animals, som förebådade vad som skulle komma på The Wall. Därför är Obscured By Clouds en skiva som ska lyssnas på med andakt. Men filmen...den har jag inte sett...

Nr: 790/2222

1 kommentar:

  1. Om jag minns rätt så var "Eclipse" (som "Dark side of the Moon" hette från början) till stora delar färdigkomponerad när musiken till filmen "La Vallée" spelades in. Jag tror att i huvudsak bytte man ut "The Train Song" till "On the run" och ändrade tempot på "Time" samt lade in "Any colour you want", men i övrigt var nog skivans struktur till stora delar redan klar.

    Skivbolaget ville naturligtvis släppa ett soundtrack till filmen, men flera av låtarna fick man spela in en mer albumvänlig version. Detta gjordes ju vid samma tillfälle, vilket ger en indikation på att bandet hade ett sinne för det kommersiellt gångbara, samtidigt som man inte dagtingade på skapandet av atmosfär i filmmusiken.

    SvaraRadera